Může fungovat udržitelné a společensky odpovědné podnikání a jaké jsou příklady dobré praxe?

3. 12. 2021
Doba čtení   2 min
Sdílet

V dalším dílu podcastu LOOPA Vojty Kovala představí Lucie Mádlová, ředitelka Asociace společenské odpovědnosti, e-shop Nakup na dobro, který jako jediný v Česku komplexně sdružuje nabídku zboží ze sociálních podniků, neziskových organizací, či chráněných dílen. Kromě společenské odpovědnosti se zaměřuje i na environmentální aspekt provozu e-shopu.

Může fungovat udržitelné a společensky odpovědné podnikání a jaké jsou příklady dobré praxe?
Udržitelný vánoční dárek

Poslechnout si však můžete i Jiřího Černého, generálního ředitele družstva Ergotep, jenž popíše princip fungování podniku zaměstnávající zdravotně znevýhodněné. K tomuto tématu byla přizvaná i Markéta Vinkelhoferová z Tematické sítě pro sociální ekonomiku (TESSEA).

Nakup na dobro alias podpořte skutečně odpovědné výrobce a udržitelnost

E-shop Nakup na dobro vznikl jako projekt Asociace společenské odpovědnosti. Nabízí osvědčené udržitelné produkty a dárky, které potěší jak obdarovaného tak i toho, kdo je vyrobil a zároveň zbytečně nezatěžují naší planetu. Jak je to vše možné? Na Nakup na dobro najdete výrobky sociálních podniků, neziskových organizací, či chráněných dílen, které zaměstnávají lidi s handicapem. Sám provoz e-shopu staví na sociální odpovědnosti a tak i v hlavním zázemí e-shopu pracují zdravotně znevýhodnění lidé, kteří jsou jinak na trhu práce znevýhodněni.

Z environmentálního pohledu Nakup na dobro vyznává zero waste – balí zásilky do starých krabic z jiných eshopů, jako výplň využívají vlastní skart ze starých kartonů a používají papírovou balicí pásku, aby byl celý obal nakonec recyklovatelný. Zároveň se e-shopu podařilo zajistit uhlíkově neutrální doručení zásilek. Svou ekologickou dopravu nabízí navíc plně zdarma. 

I odpovědná společnost generuje zisk 

Udržitelnost kromě sociálního a environmentálního pilíře zahrnuje i ekonomickou dimenzi, bez níž by žádné podnikání nemohlo fungovat. To zdůrazňuje i v podcastu jak Lucie Mádlová, tak Markéta Vinkelhoferová z Tematické sítě pro sociální ekonomiku (TESSEA), ale i Jiří Černý z Ergotepu. Jiří Černý také upozorňuje, že sociální podnik dokáže nabídnout klasické služby v odvětví a to na velmi vysoké úrovni. Přidanou hodnotou je u takového podniku sociálně etický aspekt, který se odráží ve společenské odpovědnosti firem (anglicky Corporate Social Responsibility – CSR). 

 

V tomto dílu LOOPy se dozvíte mnoho dalších zajímavostí, jako například jak se zrodil a rozjel projekt Nakup na dobro nebo i jak jinak se ještě můžete při nákupu na e-shopu zapojit do zlepšování okolí i života konkrétních lidí. Podcast najdete například na Spotify či Apple Podcasts.

 

Sdílet