
Podle aktuálních dat Češi vytřídí téměř polovinu přenosných spotřebitelských baterií. Výrazně méně se však třídí baterie z lehkých dopravních prostředků, jako jsou elektrokola a skútry, a průmyslové baterie využívané například v domácích solárních elektrárnách.
Od 8. do 14. září probíhá 10. ročník Evropského týdne recyklace baterií (European Battery Recycling Week). Iniciativa vznikla z popudu evropské asociace Eucobat, která sdružuje kolektivní systémy pro zpětný odběr baterií evropských zemí. Hlavním cílem této iniciativy je upozornit veřejnost na důležitost třídění a recyklace baterií. Evropský týden recyklace baterií se vyhlašuje na počest slavného italského lékaře a fyzika Luigi Galvaniho, který se narodil 9. září 1737. V České republice je patronem Evropského týdne recyklace baterií nezisková organizace Ecobat, který je jediným kolektivním systémem organizujícím sběr všech typů odpadních baterií.
„Lidé jednak stále vyhazují baterie do směsného odpadu a dále je pak také skladují v domácnostech. Vyhazování baterií do směsného odpadu je nejen neekologické, ale i velmi nebezpečné. Na skládkách či ve spalovnách se z baterií uvolňují škodlivé látky, včetně těžkých kovů, které znečišťují ovzduší, půdu a vodu. Nesprávně vyhozená baterie může navíc jednoduše zkratovat, přehřát se a způsobit požár nebo dokonce i výbuch. Ze stejného důvodu není dobré ani staré baterie skladovat doma,“ říká Petr Kratochvíl, jednatel společnosti Ecobat.
Dalším důvodem potřeby třídění jsou v bateriích obsažené cenné kovy, jako jsou železo, mangan, kobalt, nikl, měď a stříbro, které jsou nekonečně recyklovatelné. Recyklací 100 kilogramů baterií je možné získat až 74 kilogramů kovonosných surovin. Třídění malých přenosných baterií se však podle dat společnosti Ecobat stále zlepšuje a hlavní problém nyní představují především větší baterie.
Přenosné spotřebitelské baterie třídíme stále lépe
Podle Petra Kratochvíla se povědomí o potřebě třídit staré baterie zvyšuje a za posledních deset let se podařilo téměř zdvojnásobit objem sesbíraných spotřebitelských přenosných baterií, jako jsou typicky tužkové a mikrotužkové baterie. Baterií z této kategorie lidé loni vytřídili více než 2 tisíce tun, tedy zhruba polovinu množství uvedeného na trh. Česko v této kategorii baterií plní cíle stanovené EU, která vyžaduje sběr minimálně 45 % prodaných spotřebitelských baterií. Současná míra sběru spotřebitelských baterií však podle EU nebude stačit, od roku 2027 bude nutné zvýšit ji na 63 % a od roku 2030 dokonce na 73 %. Podle Petra Kratochvíla je sběrná síť na tyto požadavky připravena, bude však ještě třeba více zapracovat na osvětě mezi spotřebiteli.
Zcela bezproblémový je i sběr starých autobaterií, které jsou od spotřebitelů vykupovány. Celkem se ji sesbírá více než 95 %.
Velké baterie představují problém
Dohromady se v minulém roce vytřídilo 168 miliónů kusů baterií. Problém podle Petra Kratochvíla je nyní především nízká efektivita sběru průmyslových baterií využívaných například v domácích solárních elektrárnách a dále pak baterií z lehkých dopravních prostředků, jako jsou elektrokola a skútry. Podle odhadů Ecobatu se nyní k ekologické likvidaci vrátí jen kolem 5 % baterií z elektrokol a skútrů a jen kolem 3 % baterií z malých solárních elektráren. Přitom například baterií z lehkých dopravních prostředků by se mělo podle EU od roku 2028 třídit 51 %. Na rozdíl od malých přenosných baterií neexistuje pro výrobce a dovozce větších baterií jasná pravidla, která by zajistila efektivní sběr.
„Stát bohužel nenutí výrobce a dovozce těchto baterií se chovat ekologicky a tedy zajistit správně vytřídění baterií, která prodávají. Bohužel tak není jasné, kdo bude v budoucnu ekologickou likvidaci platit. Obávám se, že stejná chyba se nyní začíná opakovat u bateriových úložišť. Jejich budování stát na jednu stranu podporuje a na druhou stranu neřeší, co se jednou stane s vysloužilými bateriemi z nich. S každým rokem odkládání řešení se celý pomyslný dluh dále zvyšuje,“ uzavírá Petr Kratochvíl.
Kde baterie odevzdávat
K zlepšujícím se výsledkům sběru baterií přispívá i stále rostoucí síť sběrných míst. Aktuálně je takových míst téměř 28 tisíc. Malé spotřebitelské přenosné baterie lze odevzdávat například ve školách, v obchodech či na obecních úřadech. Větší baterie lze vracet prodejcům nebo odevzdávat v rámci sběrných dvorů.