Sladění terminologie
Definic cirkulární ekonomiky je totiž více než sto. První norma pro cirkulární ekonomiku má proto za cíl poskytnout ucelený návod pro jakýkoliv typ organizace. Definuje klíčové pojmy, koncepty a principy, představuje vizi cirkularity a nabízí praktický návod pro akční kroky. Standardy se opírají o Agendu 2030 Organizace spojených národů (OSN) pro udržitelný rozvoj, jejíž součástí je 17 Cílů udržitelného rozvoje (SDGs).
Nelze ani opomenout téma ESG, tedy nefinančního reportingu, kde je cirkulární ekonomika jedním z pěti environmentálních okruhů tematických standardů. Firmy, na které spadá reportovací povinnost, tak budou muset zavést politiky pro management zdrojů a principů cirkulární ekonomiky, stanovit si měřitelné cíle, měřit firemní vstupy a výstupy (vstupní materiály a odpad) a monitorovat, jaký dopad budou mít principy cirkularity na podnikové finance.
Ultimátní cíl
Cirkulární ekonomika by měla nahradit současnou lineární ekonomiku. Místo „take – make – waste”, tedy vezmi, zpracuj a vyhoď, přichází s novými byznys modely (například sdílení, pronájem, produkt jako služba s důrazem na ekodesign) a prosazuje různé „R” principy, jako je refuse – rethink – reuse – repair – repurpose a nakonec případně recycle a recover (energie z odpadu). Jde především o snižování a eliminaci odpadu a znečištění, znovuvyužívání existujících materiálů: druhotných surovin ve smyslu toho, že odpad jedné firmy může být zdrojem firmy jiné.
Splněním ISO normy 59004 mohou firmy dosáhnout ambiciózních cílů v udržitelnosti, zlepšit své vztahy se stakeholdery, zvýšit svoji odolnost vůči snižujícím se přírodním zdrojům a dalším environmentálním, sociálním a ekonomickým rizikům. Brzy by měly být také zveřejněny další ISO normy spojené s cirkulární ekonomikou: Pokyny pro přechod na cirkulární obchodní modely a hodnotové sítě (ISO 59010) a Měření a hodnocení výkonnosti oběhového hospodářství (ISO 59020): V budoucnu pak budou následovat ještě Druhotné materiály (ISO 59014) a Product Circularity Data Sheet (ISO 59 040).
Koncept cirkulární ekonomiky je proto třeba brát jako příležitost a hledat taková cirkulární řešení, která budou udržitelná ekonomicky, environmentálně a sociálně. Jen tak bude firma do budoucna konkurenceschopná, protože udržitelný rozvoj není jen současný trend, ale potřebná a dlouhodobá nutnost.