Současné trendy: Jak plánovat eventy udržitelně
Ivana Hekerle je spolumajitelka společnosti CIRA Advisory a ředitelka oddělení komunikace této firmy. Svou kariéru začínala v bankovním sektoru, následně se ale začala věnovat novinařině. Prošla si pozicí redaktorky i šéfredaktorky a nakonec si založila vlastní komunikační agenturu. Na konci roku 2019 společně s kolegy založila poradenskou společnost CIRAA, kterou posouvá dále díky svým zkušenostem z oblasti strategické komunikace a byznysu.
Současné trendy: Jak plánovat eventy udržitelně
Jaké jsou aktuální trendy udržitelnosti při přípravě a pořádání eventů?
Udržitelnost do eventového a kongresového světa vstupuje velice aktivně a stává se aktuálně trendem v tomto oboru. Samotní účastníci akcí jsou více a více citliví například na to, zda používá jednorázové nádobí, zda se třídí odpad, odkud pochází catering apod. Je dobře, že organizátoři eventů už vědí, že skutečná udržitelnost je také o věcech, které nejsou na první pohled tak vidět nebo jsou hmatatelné, to je například výběr lokace.
Patrné jsou i snahy o digitalizaci eventového průmyslu – mnoho konferencí se vysílá online a na místě konání akcí se snižuje produkce odpadu z propagačních nebo orientačních materiálů. Programy na konferenci už prakticky vytištěné nenajdete, zcela běžné je mít v prostoru QR kódy, které po naskenování načítají program nebo otevřou prostor pro položení otázek na řečníky.
Současně konferenční a kongresová centra také investují do svého vlastního udržitelného přístupu, který pro ně představuje konkurenční výhodu. V různých kongresových centrech naleznete dobíjecí stanice pro elektromobily, střešní fotovoltaické panely, či dokonce systémy pro využití dešťové vody. Eventy, které skutečně na udržitelnost dbají, myslí zároveň na rozměr sociální odpovědnosti a do organizace zapojují sociální podniky. Často si vybírají catering od lokálních podniků, které zaměstnávají osoby znevýhodněné na trhu práce.
Jaké klíčové kroky by měli organizátoři zvážit pro snížení dopadu a přiblížení se k cirkulárnímu modelu eventů?
Prvním krokem je výběr správné lokality – místo konání je dobře přístupné veřejnou dopravou. U větších akcí je potřeba zjistit, zda je na místě napojení na veřejný vodovod, energetickou infrastrukturu nebo jak zde funguje svoz odpadu a kde odpad po akci skončí. Nutné je zajímat se o prevenci vzniku odpadu. V rámci tradičních eventů často vznikalo velké množství jednorázových materiálů (například visačky a vizitky).
Máte konkrétní příklady úspěšných implementací udržitelných a cirkulárních řešení na eventech u nás?
Organizace udržitelného eventu může být komplexní záležitostí a každý organizátor se musí vypořádat s řadou limitů. Velkou snahu o co nejudržitelnější organizaci eventů sledujeme například u E.ONu a jejich Ekofestivalu, nebo u sportovních utkání Českého florbalu. Propracovanou organizaci mají také konference Změny k lepšímu, která si dokonce nechává spočítat i uhlíkovou stopu akce. Jsem členkou poroty České eventové asociace a hodnotím úroveň udržitelnosti eventů a vidím ten pozitivní posun.
Jaká je budoucnost udržitelných eventů a cirkulární ekonomiky v českém eventovém průmyslu?
Udržitelnost na eventech se pomalu stává běžnou praxí. Přispěl k tomu například i zákaz jednorázových plastů, zálohované kelímky se staly už zcela normální záležitostí. Aktuálně trendem stávají další služby spojené s eventovým průmyslem, jako je lokální catering nebo i provoz eventových prostor. V požadavcích organizátorů se začínají často objevovat udržitelná kritéria pro výběr hotelů pro ubytování zahraničních hostů.
Proč by podle Vás měli organizátoři a zadavatelé dbát i na aspekt udržitelnosti při organizaci podobných akcí?
Eventy mají obrovskou sílu edukace lidí. Na konference chodí účastníci pro nové informace a načerpat inspiraci. Tu ale nemusí získat pouze od řečníků z pódia, ale také z toho, jak funguje organizace akce. Mohou ochutnat lokální a bezmasé pokrmy a mohou si něco odnést do svého běžného života.
Článek vyšel v originální verzi na platformě Byznys a podnikání společnosti Mediaplanet na tomto odkazu.