Udržitelnost začíná doma: Pavel Džavík
Pavel Džavík stojí za značkou Belleder, která dává nový život zbytkové kůži z automobilové výroby a ukazuje, že i rodinné firmy mohou být průkopníky udržitelného designu. V rozhovoru vysvětluje, jak vnímá roli nové generace v podnikání a proč pro něj udržitelnost není marketing, ale přirozený způsob práce.
Udržitelnost začíná doma: Pavel Džavík
Pavle, vaše podnikání stojí na rodinných základech. Jaké to je vyrůstat a pracovat v prostředí, kde se byznys a rodina prolínají?
Vyrůstal jsem v rodině, kde podnikání bylo úplně přirozenou součástí života. Táta začal s řezanou reklamou téměř před třiceti lety a postupně se posouval do techničtějšího průmyslu. Dnes se v AGD PRINT věnujeme výrobě technických štítků, průmyslových panelů nebo ovládacích prvků pro stroje a zařízení. To, co mě na rodinném podnikání vždy fascinovalo, je ta blízkost - že vidíš výsledek své práce, znáš lidi, se kterými děláš, a můžeš ovlivnit i to, kam firma směřuje.
Jaké pro vás bylo převzít firmu po otci?
Upřímně? Boj i škola života. S tátou přemýšlíme podobně, a to někdy není výhoda. On byl zvyklý řešit věci po svém, poctivě, ale bez marketingu - věřil, že nejlepší reklama jsou spokojení zákazníci. Já jsem cítil potřebu některé věci modernizovat a přenastavit procesy. Dlouho jsme si to museli vyříkat, ale minulý rok v lednu mi táta firmu oficiálně předal. S mámou ve firmě zůstávají, táta vede vývoj a pomáhá s náročnějšími projekty. Pro mě je důležité, že to děláme společně a s respektem.
Dá se říct, že i tohle je forma udržitelnosti — pokračování tradice a předávání hodnot?
Rozhodně. Udržitelnost není jen o materiálu, ale o přístupu. O tom, že to, co vybudovali naši rodiče, má dál smysl, jen to potřebuje novou energii. My, mladší generace, už neřešíme jen ekonomický výsledek, ale i to, jakou stopu po sobě zanecháme. Věřím, že právě rodinné firmy mohou být příkladem - mají přirozeně blízko k odpovědnosti, protože se nedívají jen na příští kvartál, ale na příští generaci.
AGD PRINT je dlouhodobě průmyslová firma. Jak se z toho zrodil nápad založit Belleder?
Po letech v průmyslu jsem cítil, že chci dělat i něco kreativnějšího, co bude víc mluvit o tom, jak přemýšlíme o materiálu a kvalitě. V AGD PRINTu jsme často přicházeli do kontaktu s řadou různých výrobních odvětví a zaujala mě myšlenka využít zbytkovou kůži, která by jinak skončila jako odpad. Tak vznikl Belleder - „bella leder“, krásná kůže. Každý kus je originál a má svůj příběh. Tvoříme z ní zápisníky, klíčenky, obaly, doplňky. Je to malý projekt, ale symbolicky ukazuje, že i z odpadu může vzniknout něco krásného a hodnotného.
Udržitelnost zmiňujete často. Jak ji vnímáte v kontextu vaší firmy?
U nás to není módní slovo, ale přirozeně ji aplikujeme do provozu dlouhodobě. Táta dokonce vyvinul i způsob leptání, který má menší chemickou zátěž. (pozn. technika, kterou se do kovových prvků “tvarují” nápisy, loga nebo další prvky) Pár let zpátky jsme i nainstalovali fotovoltaiku s bateriovým úložištěm a více než polovinu elektřiny si už teď vyrábíme sami. Snažíme se snižovat spotřebu energie i barev v tisku a využívat výrobní odpady. V Bellederu pak zpracováváme kůži, která by jinak skončila v odpadu, ale přitom je kvalitní.
Myslím, že právě v tom je síla udržitelnosti - dělat věci rozumně, bez zbytečného plýtvání, ale s respektem k řemeslu i lidem.
V čem podle vás může být malá rodinná firma výhodou, pokud jde o udržitelnost?
V autentičnosti. Rodinné firmy nemusejí dělat velká prohlášení - prostě dělají věci poctivě. Lidé vidí, že za značkou stojí konkrétní člověk, ne anonymní korporace. To vytváří důvěru a prostor pro dialog. My se třeba snažíme spolupracovat s místními dodavateli, pracovat s materiály, které máme blízko. To všechno dává větší smysl než přivézt něco levného z druhé strany světa.
Kam byste chtěl Belleder a AGD PRINT posunout dál?
U AGD PRINT chci, aby firma dál rostla, ale chytře - s důrazem na procesy, profesionalizaci a lidi, kteří ji posouvají.
Belleder vidím jako laboratoř nápadů. Místo, kde si můžeme dovolit experimentovat, inspirovat ostatní firmy a ukazovat, že i průmyslové zbytky mají hodnotu. Chci, aby se oba projekty navzájem doplňovaly - průmyslová preciznost z AGD PRINT a designová citlivost z Bellederu tvoří dohromady kombinaci, na kterou jsem hrdý.