12. 11. 2021 Redakce 3 minuty čtení

Je pro vaši firmu výhodnější vlastnit vozový park, nebo ho sdílet?

S tím, jak si lidé více a více uvědomují ekologické dopady na život na planetě, snaha o udržitelnost a snižování uhlíkové stopy je již patrná ve většině firem.

Je pro vaši firmu výhodnější vlastnit vozový park, nebo ho sdílet?

Je pro vaši firmu výhodnější vlastnit vozový park, nebo ho sdílet?

Takzvaný carsharing se do povědomí Čechů pořádně dostává až nyní. Kdysi dávno bylo auto vnímané jako znak společenského postavení, který se z ruky nedává. Nyní je trendem už i ve firmách uvažovat praktičtěji, zohlednit náklady spojené s vlastnictvím vozu nebo četností jeho užívání a také brát v úvahu zmíněné ekologické dopady a výzvy udržitelnosti.

 

Skvěle servisovaná auta za rozumnou cenu

 

Vlastnit vozový park stojí ročně desetitisíce, ba statisíce korun. A to i přesto, že se s ním nejezdí. Navíc půjčit si sdílené auto je díky technologickému pokroku více než snadné, rezervace se provádí přes mobil či počítač. Proto se sdílení, které je levnější než autopůjčovna, v některých situacích opravdu vyplatí. Není to služba pro každého, ale je o ni zájem. Pojďme se podívat na přínosy a úskalí využívání této služby pro firmy.

 

Sdílení je výhodnější pro ty, kteří málo najezdí 

Pořizovací cena je jen část z celkové sumy, kterou vlastnictví automobilů stojí. Servisní prohlídky, dálniční známky, povinné ručení, havarijní pojištění, zimní pneumatiky, vozy navíc stárnou a ztrácí na hodnotě, nemluvě o palivu. Uvádí se, že právě pohonné hmoty tvoří z výše zmíněných celkových nákladů na provoz téměř 40 %. 

Jde tedy především o to, si spočítat s ohledem na roční kilometrový nájezd, jestli je levnější auto sdílet. Podle výzkumů platí, že pokud vaši zaměstnanci najezdí ročně méně než 10 000 km, bývá carsharing finančně výhodnější.  Finance jsou jedním důležitým faktorem při uvažování o sdílení, ale je potřeba zohlednit ještě další. 

Pokaždé jiné auto

Pokud můžete své cesty plánovat, stává se sdílení automobilů velmi příjemnou finanční i časovou úsporou. Je také výhodný, když působíte, ve velkém městě (Praha, Brno nebo Olomouc) a auta vám většinu času jen stojí před kanceláří, protože k přepravě po městě využíváte častěji veřejnou dopravu. Zvlášť pokud auto potřebujete jednou za čas, vyhovuje vám, že jednou si půjčíte malé auto do města a jindy zase například osobní dodávku, a to vše podle vašich aktuálních potřeb. 

Výhody v Praze

V hlavním městě má sdílení aut navíc jednu velkou výhodu, aktuálně s nimi lze parkovat na modrých a fialových zónách v Praze 5, 6 a 8, výhledově by se mělo rozšířit i na ostatní části Prahy, kde jsou zóny pro rezidenty. Carsharing totiž šetří prostor ve městě, každé sdílené auto ušetří čtyři až deset soukromě vlastněných.

Carsharing má i svá omezení

Sdílení není pohodlné pro ty, kteří potřebují permanentní dostupnost svého vozidla. Tedy, pokud ve firmě nemůžete pečlivěji plánovat, kdy a na jak dlouho budete auta potřebovat a kde a kdy je budete vracet. Ti, kteří potřebují auto téměř denně, i když třeba nejezdí daleko, nebo lidé, kteří najezdí mnoho kilometrů, by také službu nepovažovali za výhodnou či úspornou. Není to náhrada za taxi, kdy jedete jednosměrnou trasu. Auto musíte vrátit v lokalitě, kde jste si ho půjčili. Dalším úskalím pro některé firmy bývá zanechávání osobních věcí potřebných pro výkon práce ve vozidlech, to ve sdílených autech není možné.

Za zkoušku nic nedáte

Je již mnoho firem, které pochopily, že díky sdílení mají k dispozici čistá, dobře servisovaná a rozmanitá auta výhodněji a navíc bez starostí. Je tedy třeba si vše spočítat, vzít v úvahu potřeby a časové možnosti zaměstnanců a překonat stereotypy. Pokud se budete chtít inspirovat, aktuálně největší carsharingová firma u nás je Car4way a podívejte se i na českého pionýra v oblasti sdílení, brněnskou firmu Autonapůl.