Jak získat nové obchodní partnery v zahraničí? České cirkulární firmy a experti hodnotí italský veletrh Ecomondo

22. 11. 2023
Doba čtení   4 min
Sdílet

Začátkem listopadu proběhl v italském Rimini již 26. ročník jednoho z největších EXPO eventů v Evropě na téma udržitelnosti veletrhu Ecomondo. Český stánek tady odprezentoval čtveřici cirkulárních projektů z Českého cirkulárního hotspotu. Vystavující firmy měly jedinečnou příležitost najít nové obchodní partnery či navázat kontakty s potenciálními investory. Některé z nich tady vystavovaly již podruhé. Podívali jsme se, jakou hodnotu jim přináší účast na mezinárodním veletrhu.

Jak získat nové obchodní partnery v zahraničí? České cirkulární firmy a experti hodnotí italský veletrh Ecomondo
České cirkulární firmy a experti hodnotí italský veletrh Ecomondo, Zdroj: INCIEN

Veletrh Ecomondo: Co firmám nabízí?

Veletrh Ecomondo je event dobře etablovaný na evropské mapě ekologických veletrhů – loni jeho výstavní haly navštívilo téměř 80 tisíc lidí a přes 1400 firem. Bezesporu je tady široký prostor pro zviditelnění českých firem zaměřených na cirkulární produkty a služby. Agentura CzechTrade za podpory Ministerstva průmyslu a obchodu a ve spolupráci s Českým cirkulárním hotspotem proto opětovně organizují účast české delegace právě tady. Do Rimini již podruhé cestovali firmy reKáva, Hutira a JRK. Premiéru na veletrhu měl oceňovaný český biotechnologický startup Myco.

Ecomondo z pohledu českých firem: Vyplatí se účast?

Martin Janča, obchodní manažer ze startupu Myco potvrzuje, že účast na veletrhu startupu přinesla užitečné kontakty na místní obchodní partnery. Myco vyvíjí funkční 100% přírodní obalové materiály z houbového mycelia, které mají sloužit jako náhrada jednorázových plastových obalů. Kontakty získané z Ecomonda mají podpořit plánovanou expanzi startupu na další trhy. “Aktuálně dochází k postupnému nájezdu automatické linky dle našeho návrhu. Na příští rok plánujeme zpracovat 300 tun materiálu. Aktuálně máme měsíčně nižší desítky zakázek a připravujeme zakázky většího rozsahu v zahraničí,” doplňuje Martin Janča.

  Podívejte se, na co vše lze použít houbové mycelium.

Monika Zitterbartová, ředitelka marketingu značky HUTIRA z oboru plynárenství, vodárenství a energetiky považuje opětovnou účast na veletrhu Ecomondo za přínosnou zejména z pohledu navázání nových vztahů jak v oblasti technologií biometanu, tak v oblasti technologií na úpravu vody. Podruhé na veletrhu vystavovala také Jana Šrámková se svým startupem reKáva, který vytváří ekosystém lokální recyklace kávové sedliny. Čtveřici cirkulárních firem doplňovala společnost JRK Česká republika, která navrhuje pro česká města a obce vhodné způsoby nakládání s odpadem.

Ecomondo z pohledu organizátorů české delegace

Dle Vojtěcha Rejmíše, exportního konzultanta z agentury CzechTrade, představuje veletrh Ecomondo ideální příležitost na získání kontaktů s italskými a mezinárodními nákupčími v oblasti cirkulární ekonomiky a zelených technologií. Akce je také ideální pro networking na obchodní i vědecké úrovni. Společný český stánek na Ecomondo zahrnoval i speciální Startup Zone, sdílený prostor, díky kterému se startupy mohly aktivně zúčastnit veletrhu s menšími finančními náklady.

  Jaké možnosti nabízí firmám cirkulární ekonomika? To se dozvíte v záznamu našeho webináře.

Zpětnou vazbu od českých firem, které zde vystavují, v CzechTrade pravidelně sledují. S firmami jsme v kontaktu i po akci a diskutujeme celkové hodnocení účasti na veletrhu, bavíme se o získaných relevantních kontaktech a jak je efektivně využít pro další expanzi,” doplňuje Rejmíš.

Dle Marka Atanasčeva, ředitele zahraniční kanceláře CzechTrade Itálie, nesmíme zapomínat, že na trzích jižní Evropy či Balkánu pořád převládá konzervativní způsob obchodování a nenahraditelnou roli sehrávají osobní setkání: “Na oborových akcích se mnohdy vyskytují decision-makeři potenciálních obchodních partnerů, se kterými se mladá firma může potkat face-to-face a prezentovat jim v rychlosti své řešení. Naopak online propagace nemusí být tak efektivní jako v případě středoevropského prostoru.” 

Marek Atanasčev dále doplňuje, že při zahraniční expanzi českým firmám schází znalost prostředí a především kontaktů, které by jejich produkt zařadili do svého portfolia, nebo jej mohli doporučit dále. Díky veletrhům typu Ecomondo se tak dynamicky akceleruje jak propagace a komunikace značky, tak i budování samotného obchodního vztahu a důvěry – což je klíčový faktor právě u start-upových firem.

Letošní účast na Ecomondu měla dle Marka Atanasčeva navíc ideální načasování. Itálie vyčlenila 60 miliard eur v Národním plánu obnovy na pilíř Ekologické tranzice, které musí vyčerpat do roku 2026, a proto je snahou maximalizovat podporu se zahraničními firmami, což je ohromná příležitost pro české firmy,” uzavírá M. Atanasčev.

  Slyšeli jste také o Fondu pro spravedlivou transformaci? I z něj lze čerpat zajímavé finanční prostředky.

Kristýna Spěváková, vedoucí Českého cirkulárního hotspotu doplňuje, že systematická snaha o zviditelnění českých cirkulárních firem v zahraničí je v souladu s novou exportní strategií České republiky pro další dekádu. “Nová exportní strategie, schválená vládou, totiž výslovně akcentuje podporu cirkulární ekonomiky a českých firem, které nabízejí inovativní produkty a služby v této oblasti.” 

Cirkulární startup či firma: Kde si nechat poradit?

Máte firmu či startup zaměřený na cirkulární produkty či služby? Chcete vyrůst v zahraničí? Podívejte se na služby agentury CzechTrade pro startupy. Hledáte obchodní partnery či kontakty u nás doma? Podívejte se na činnost platformy Český cirkulární hotspot. Potřebujete pomoct s byznys plánem či financováním? Specializovaný tým Komerční banky vás provede celým procesem od začátku projektu až po jeho úspěšné spuštění v rámci služeb pro udržitelné podnikání.

Sdílet